Vinterdäck - vad säger lagen?
Enligt svensk lag ska du ha vinterdäck, eller likvärdig utrustning, mellan den 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag. Det betyder att du inte måste byta den första december. Men så fort det finns snö, is, frost eller modd på vägen gäller kravet.
Begreppet ”vinterväglag” är också värt att förstå. Det avgörs inte av kalendern, utan av vägens faktiska skick. Om det är vinterväglag den 10 november, då gäller vinterdäckslagen redan då. Det är därför polisen kan ge böter även utanför datumen om bilen inte är anpassad efter vädret.
Du får däremot använda vinterdäck redan från den 1 oktober, vilket är bra att känna till om kylan kommer tidigt. Efter den 15 april är det inte längre tillåtet att köra med dubbade vinterdäck, om det inte råder eller förväntas vinterväglag. För odubbade vinterdäck finns ingen motsvarande begränsning, men de slits snabbare på torra vägar och bör inte användas året runt.
Regler för vinterdäck i Sverige
- 1 oktober - 30 november: Du får använda vinterdäck (dubbade eller dubbfria).
- 1 december - 31 mars: Du måste ha vinterdäck om det är vinterväglag.
- 1 april - 15 april: Du får fortfarande köra med dubbdäck om det råder vinterväglag.
- Efter 15 april: Dubbade vinterdäck förbjudna – om det inte är vinterväglag.
När bör man egentligen byta?
Lagen säger en sak, men säkerheten en annan. Om temperaturen regelbundet ligger under sju grader på morgonen är det dags att planera bytet. Sommardäck tappar snabbt greppet när det blir kallt, även om vägen ser torr ut.
Kylan påverkar gummiblandningen i däcket, det blir hårdare och mister sin elasticitet. Då försämras greppet dramatiskt vid inbromsning. Ett bra riktmärke är att tänka före kylan, inte efter snön.
Många väntar för länge eftersom vädret kan växla. Men det svenska klimatet kan gå från höst till vinter över en natt. Att stå i bilkön till verkstaden när första snön faller är inte bara stressigt, det kan också bli dyrt.
Försäkringsbolagen tittar dessutom på vilka däck du hade om olyckan är framme. Kör du på sommardäck i minusgrader kan ersättningen påverkas negativt, även om olyckan inte var ditt fel.
Dubb eller dubbfritt - vilket ska du välja?
Vilken typ av vinterdäck som passar dig bäst beror på hur och var du kör.
Dubbdäck ger bäst grepp på isiga vägar. De är särskilt bra i norra Sverige där vägarna ofta är frusna under längre perioder. De fungerar även bra i blandad körning, men har nackdelen att de låter mer och sliter på vägarna.
Dubbfria vinterdäck, även kallade friktionsdäck, är tystare, ger mjukare rull och fungerar utmärkt på kalla, torra eller slaskiga vägar. De är perfekta i södra Sverige, där vintrarna är mildare men fortfarande kalla nog för vinterdäck.
Ett tips är att tänka på var du kör mest, inte var du bor. Pendlar du ofta till fjällen eller över bergspass där det är kallare, kan dubbdäck vara klokt även om du bor i södra Sverige. Kör du mest i stan med saltade vägar räcker dubbfria gott.
Slitna däck medför risk
När du byter, ta alltid en extra titt på däcken. Lagen kräver minst 3 millimeter mönsterdjup, men redan vid 5 millimeter börjar greppet försämras, särskilt på våta vägar.
Tänk också på att gummi åldras. Även om däcken har bra mönsterdjup kan de ha tappat greppet med åren. De flesta tillverkare rekommenderar att byta vinterdäck efter 6 år, oavsett slitage. Du hittar tillverkningsåret på däcksidan, markerat med fyra siffror (exempel: 4419 = vecka 44 år 2019).
Förvaring mellan säsongerna
Hur du förvarar däcken påverkar hur länge de håller. Däck mår bäst av att stå svalt, mörkt och torrt. Undvik direkt solljus och värme, eftersom det bryter ner gummit snabbare.
Förvara dem liggande eller hängande, aldrig staplade på hög. Och märk upp dem innan du ställer undan dem - t.ex. ”VF” för vänster fram - så kan du växla plats nästa säsong. Det gör att slitaget blir jämnare och däcken håller längre.
Om du inte har plats hemma kan däckhotell vara en smidig lösning. De erbjuder ofta både förvaring, tvätt och däckbyte, vilket sparar tid och utrymme, och du vet att däcken förvaras under rätt förhållanden.
Så vet du om dina vinterdäck fortfarande är säkra
Gör en snabb check varje höst:
- Mät mönsterdjupet med en femkrona: ser du hela kronan är däcket slitet.
- Kolla efter sprickor i gummit. De betyder att däcket torkat och tappat grepp.
- Se till att lufttrycket är rätt: det påverkar grepp, bränsleförbrukning och slitage.
- Om bilen känns "svampig" i styrningen eller du hör ovanliga vibrationer kan det också vara ett tecken på att däcken börjar bli ojämna. Det märks oftast först vid motorvägshastigheter.